Hvorfor

os?

TRYGHED


I vores pasningsordning har vi tid til det enkelte barn. Da vi er to voksne, har vi god mulighed for at give dit barn en masse opmærksomhed og kærlighed. og målrette vores hverdag bedre til børnenes interesser og udvikling. Vi tror, det er vigtigt, at barnet kan føle sig sikkert og trygt. Det vil vi sikre ved at det altid er en af os der modtager dit barn og opbygger en tæt relation med barnet.

Rummelighed


Vi tror, det er vigtigt, at børnene får lov og mulighed til at udtrykke sig selv, deres tanker, ideer og følelser. I vores pasningsordning er der plads til det. Her er der plads til at rumme store følelser og barnet får lov til at lære sig selv og sine egne grænser at kende.

UDVIKLING


Vi støtter børnene i deres kognitive, sociale, sproglige og motoriske udvikling, idet vi giver plads til at prøve sig selv frem, med os ved deres side, som støtter, vejleder og hjælper der, hvor behovet opstår. Vi opbygger barnets selvtillid og selvværd, ved at give barnet lov til at gøre sine egne erfaringer. Børnene i alderen fra 0-3 år gennemgår en utrolig udvikling på så mange måder, hvor vi vil følge barnet og barnets behov for støtte og hjælp, men viser også tillid til at barnet selv kan eller vil lære det. I vores arbejde med børn i forskellig alder har vi lært, at børnenes måde at agere eller gøre tingene, er ikke altid som vi voksne ville gøre det, men når vi som omsorgsperson træder en smule tilbage, venter og iagttager, kan vi se hvad barnets intention er og dermed følge barnets tempo, tankegang og ideer.


Det vi elsker


Vi elsker at have en hverdag i børnehøjde, dvs. at huset og aktiviteterne er på børnenes præmisser. Efter vores opfattelse skal aktiviteterne være en invitation til leg og udforskning, hvor der skal være plads til at interagere og hvor legen kan udvikle sig efter børnenes interesser. Vi elsker for eksempel at stille op til sanseleg, som farvet ris, kastanjer, magisk sand, slim eller vand. Generelt det legetøj, hvor der er brug for og plads til fantasien. Her har vi tid til at bruge alle vores sanser og bruge hele kroppen i forskellige lege, om det er indenfor, når vi danser til musik, laver motorikbane eller tumler rundt, eller om det er udenfor, når vi går i skoven, hvor vi kan lære at klatre, holde balancen eller prøve kræfter ved at løfte på sten og grene. Børnene er så nysgerrig, åben og kreative, at vi sammen altid finder på nye spændende ting vi kan opleve, prøve eller snakke om.

Vores Værdier


Hvis vi prøver at sammenfatte vores værdier, vil vi nok sige at vi er sammen med børnene efter det nye børnesyn. Det vil sige, at børn og voksne er lige værdifulde; at børn skal ses, forstås og høres; at børn inddrages og lyttes til; at børn udvikler sig i trygge relationer; der er samspil, respekt og tillid; og at relationen er problemet og dermed også løsningen til problemet.

I vores pasningsordning vil vi også inddrage kristne værdier, for eksempel gå vi til legestuen i kirken, finde børnebiblen frem, synge sange fra børnekirken og fejrer højtiderne.

Vores Familiehverdag


Vores hverdag i vores pasningsordning er klart præget af vores familieliv. Vore dagplejebørn er en del af min familie og deltager som om de er vore børn. Om formiddagen vil det være kun de tre små som er hjemme eller på tur, hvor vi har tid til at gøre noget som er målrettet til deres alder. 

Om eftermiddagen efter børnene har fået deres lur, kan det være at  vi sammen hentermine børn i børnehaven, hvor dagplejebørnene er med. De plejer at få hurtig en god relation til børnehavepædagogerne og børnehuset, og vi oplever at børnene glæder sig til at hente deres ”store søskende” hjem. Om eftermiddagen leger vi på kryds og tværs, hvor vi oplever, at alle børn uanset alder har gavn af hinanden. Om de nu hjælper hinanden, leger med hinanden 

eller om de nu lærer fra hinanden og inspirerer hinanden. Det er så dejligt at se, hvordan børn kan opmuntre andre børn eller opfordrer til leg, på en helt særlig måde. Det er lige det, hvor vi synes det giver så utrolig meget, når børn, også med lidt størrer aldersforskel, får lov til at lære fra andre børn og hvor vi oplever at børnene udvikler sig både socialt og følelsesmæssig.