Hvorfor

mig?

TRYGHED


I min pasningsordning har jeg tid til det enkelte barn. Da jeg kun optager højst fire børn, har jeg god mulighed for at give dit barn en masse opmærksomhed og kærlighed. Jeg tror, det er vigtigt, at barnet kan føle sig sikkert og trygt. Det vil jeg sikre ved at det altid er mig der modtager dit barn og opbygger en tæt relation med barnet.

Rummelighed


Jeg tror, det er vigtigt, at børnene får lov og mulighed til at udtrykke sig selv, deres tanker, ideer og følelser. I min pasningsordning er der plads til det. Jeg er god til at rumme store følelser og giver barnet lov til at lære sig selv og sine egne grænser at kende.

UDVIKLING


Jeg støtter børnene i deres kognitive, sociale, sproglige og motoriske udvikling, idet jeg giver plads til at prøve sig selv frem, med mig ved deres side, som støtter, vejleder og hjælper der, hvor behovet opstår. Jeg opbygger barnets selvtillid og selvværd, ved at give barnet lov til at gøre sine egne erfaringer. Børnene i alderen fra 0-3 år gennemgår en utrolig udvikling på så mange måder, hvor jeg vil følge barnet og barnets behov for støtte og hjælp, men viser også tillid til at barnet selv kan eller vil lære det. I mit arbejde med børn i forskellig alder har jeg lært, at børnenes måde at agere eller gøre tingene, er ikke altid som vi voksne ville gøre det, men når jeg som omsorgsperson træder en smule tilbage, venter og iagttager, kan jeg se hvad barnets intention er og dermed følge barnets tempo, tankegang og ideer.


Det vi elsker


Jeg elsker at have en hverdag i børnehøjde, dvs. at huset og aktiviteterne er på børnenes præmisser. Efter min opfattelse skal aktiviteterne være en invitation til leg og udforskning, hvor der skal være plads til at interagere og hvor legen kan udvikle sig efter børnenes interesser. Jeg elsker for eksempel at stille op til sanseleg, som farvet ris, kastanjer, magisk sand, slim eller vand. Generelt det legetøj, hvor der er brug for og plads til fantasien. Her har vi tid til at bruge alle vores sanser og bruge hele kroppen i forskellige lege, om det er indenfor, når vi danser til musik, laver motorikbane eller tumler rundt, eller om det er udenfor, når vi går i skoven, hvor vi kan lære at klatre, holde balancen eller prøve kræfter ved at løfte på sten og grene. Børnene er så nysgerrig, åben og kreative, at vi sammen altid finder på nye spændende ting vi kan opleve, prøve eller snakke om.

Mine Værdier


Hvis jeg prøver at sammenfatte mine værdier, vil jeg nok sige at jeg er sammen med børnene efter det nye børnesyn. Det vil sige, at børn og voksne er lige værdifulde; at børn skal ses, forstås og høres; at børn inddrages og lyttes til; at børn udvikler sig i trygge relationer; der er samspil, respekt og tillid; og at relationen er problemet og dermed også løsningen til problemet.

I min pasningsordning vil jeg også inddrage kristne værdier, for eksempel gå vi til legestuen i kirken, finde børnebiblen frem, synge sange fra børnekirken og fejrer højtiderne.

Vores Familiehverdag


Vores hverdag i min pasningsordning er klart præget af vores familieliv. Mine dagplejebørn er en del af min familie og deltager som om de er mine børn. Om formiddagen vil det være kun de tre små som er hjemme med mig eller på tur, hvor vi har tid til at gøre noget som er målrettet til deres alder. 

Om eftermiddagen efter børnene har fået deres lur, henter vi sammen mine børn i børnehaven, hvor dagplejebørnene er med. De plejer at få hurtig en god relation til børnehavepædagogerne og børnehuset, og jeg oplever at børnene glæder sig til at hente deres ”store søskende” hjem. Om eftermiddagen leger vi på kryds og tværs, hvor jeg oplever, at alle børn uanset alder har gavn af hinanden. Om de nu hjælper hinanden, leger med hinanden 

eller om de nu lærer fra hinanden og inspirerer hinanden. Det er så dejligt at se, hvordan børn kan opmuntre andre børn eller opfordrer til leg, på en helt særlig måde. Det er lige det, hvor jeg synes det giver så utrolig meget, når børn, også med lidt størrer aldersforskel, får lov til at lære fra andre børn og hvor jeg oplever at børnene udvikler sig både socialt og følelsesmæssig.